پرش به محتوا

اهمیت ایمنی در صنایع

    در کلیه صنایع “اول ایمنی بعد کار” تکیه کلام می باشد. عدم آشنایی پرسنل با خطرات بالقوه در هر فعالیت صنعتی، دیر یا زود گریبان گیر پرسنل و به تبع آن سازمان می شود. مثلا، در 1-2 دسامبر 1984 در کارخانه شرکت چند ملیتی Union Carbide نشت گازMethyl isocyanide باعث مرگ 3،000 نفر و صدمات دائمی سیستم اعصاب 50،000 نفر از جمله نابینایی، ناشنوایی، عدم حفظ توازن بدن و … تا پایان عمر مجروحین این فاجعه شد. گاز مورد اشاره در تولید انبوه سموم کشاورزی استفاده می شود. دلیل نشتی این گاز عدم انجام بموقع تعمیر و نگهداری سیستم فرایند تولید طبق دستور العمل (SOP) بود(https://en.wikipedia.org/wiki/Bhopal_disaster). همچنین، در خرداد 1387 انفجاری در یکی از کارخانه های تولید مواد موثره دارویی در ایران اتفاق افتاد که باعث مرگ 49 نفر پرسنل و از بین رفتن بخش عمده کارخانه شد. شدت انفجار به حدی بود که اکثر اجساد کشته شدگان متلاشی و غیرقابل شناسایی بود. اکثر مجروحین نیز دچار 70 تا 100 درصد سوختگی شدند. در زمان حادثه حدود 80 نفر مشغول به کار بودند.(https://irna.ir/xNzQd). ظاهرا دلیل انفجار جوش کاری مخزنی بوده که قبلا حاوی متانول بوده و پس از تخلیه با آب شسته شده بود ولی هوادهی کافی برای خارج نمودن آخرین مقادیر بخار متانول به درستی انجام نشده بوده و مقادیر جزئی بخار متانول در مخزن 50 هزار لیتری وجود داشته که به دلیل جوش کاری باعث انفجار و آتش سوزی ناشی از آن شده.

    لذا، کوچکترین سهل انگاری در صنایع شیمیایی تبعات غیر قابل جبران خواهد داشت و این در حالیست که اصولا صنایع شیمیایی بیشتر از هر صنعت دیگری شامل خطرات بالقوه می باشند.

    لذا آشنایی کامل پرسنل با خطرات بالقوه در صنایع شیمیایی و جلوگیری از بروز این خطرات علاج واقعه قبل از وقوع می باشد که شرط اصلی فعالیت در این صنعت است.